سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پرفروش ترین مدل کابل در بازار

آلومینیوم (Al) یکی از رایج‌ترین عناصر فلزی است. پس از عناصر اکسیژن و سیلیکن سومین عنصر فراوان موجود روی کره زمین می‌باشد. همچنین حدود 8 درصد از وزن پوسته زمین را نیز تشکیل می‌دهد. کابل آلومینیوم سال‌هاست که در صنعت برق و سیم و کابل مورد استفاده قرار می‌گیرد. کابل‌های آلومینیومی مانند کابل‌های مسی انعطاف‌پذیر نیستند، بنابراین بیشتر به صورت جامد و رشته‌ای هستند. رایج‌ترین نوع کابل برق آلومینیومی، کابل آلومینیومی رشته‌ای است. این کابل شامل چندین رشته از سیم‌هایی با قطر کوچک است که به یکدیگر تابیده شده‌اند و انعطاف‌پذیری بیشتری نسبت به کابل‌های آلومینیومی هسته جامد دارند.

کابل‌های آلومینیومی رشته‌ای اغلب با روکش PVC یا لاستیکی عایق‌بندی می‌شوند تا از آسیب آب و خوردگی محافظت کنند. آن‌ها همچنین می‌توانند قلع شوند. یک لایه نازک از پوشش قلع روی سطح خود دارند که رسانایی آن‌ها را بهبود می‌بخشد و طول عمر آن‌ها را بیشتر می‌کند. کابل برق آلومینیومی به دلیل سبک وزن بودن و توانایی مقاومت در برابر جریان‌های ولتاژ بالا بدون شکستن در طول زمان، بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. کابل‌های آلومینیومی برای سیم کشی برق و در شبکه‌های انتقال و توزیع شبکه‌های شهری کاربرد دارند. همچنین برای سیم کشی در چندین صنعت از جمله ساخت و ساز ساختمان، سیم تلفن، هواپیماسازی و غیره استفاده می‌شوند.

طبق استانداردهای بین المللی، کابل آلومینیومی را می‌توان برای سیم‌هایی با اندازه‌های 10 میلی‌متر مربع و بالاتر با عایق‌های مختلف مانند PVC، XLPE و غیره استفاده کرد. کابل‌های آلومینیومی همچنین برای سارقان ضایعات، فلز جذابی نیستند. رسانایی کابل آلومینیومی کمتر از هادی‌های مسی است، بنابراین باید در طول‌های توصیه شده دقت نمایید، زیرا افت ولتاژ کمی بیشتر از کابل‌های مسی است. در حین استفاده از کابل‌های آلومینیومی در داخل پانل‌ها و کانال‌های سیم کشی باید از انحناها یا گوشه‌های باریک خودداری شود، گوشه‌های کانال سیم کشی باید تا حد امکان گسترده باشد.

کاربرد کابل آلومینیوم

از کابل‌های آلومینیومی در کارهای برقی هم استفاده می‌شود. کابل‌های آلومینیومی دارای انواع مختلفی هستند. کابل آلومینیوم به چند دسته تقسیم می‌شوند. از کابل‌های آلومینیومی زمینی در پروژه‌های برق‌رسانی و توزیع نیرو با ولتاژ بسیار ضعیف استفاده می‌شود. ولتاژ کابل‌های آلومینیومی زمینی بین 0.6 الی 1 ولت می‌باشد. کابل‌های آلومینیومی هوایی در تیرهای برق و دکل‌های برقی بسیار پرکاربرد هستند. کاربرد کابل‌ آلومینیومی هوایی به سه دسته تقسیم می‌شوند:

1. کابل هوایی AAC که برای ولتاژ کم و متوسط استفاده می‌شود.

2. کابل هوایی AAAC که برای ولتاژ‌های متوسط و تقریبا بالا قابل استفاده می‌باشند.

3. کابل هوایی ACSR که این کابل برای ولتاژ‌های بسیار قوی استفاده می‌شوند. از این نوع کابل‌ آلومینیومی خود نگهدار برای برق‌های سه فاز و تک فاز نیز استفاده می‌شود.

کابل آلومینیوم فشار قوی برای انتقال جریان برق در سیستم‌هایی که ولتاژ انتقالی‌شان بیشتر از 30 کیلو وات است استفاده می‌شود. از جمله در نیروگاه‌های برق این کابل بسیار پر کاربرد است. کابل‌های آلومینیومی 4*16 که دارای 4 رشته هستند برای انتقال برق فشار ضعیف با کابل سه فاز قابل استفاده می‌باشند. همچنین از کابل آلومینیوم 4*16 برای انتقال برق در مسیر‌های کوتاه استفاده می‌شود.

کابل آلومینومی فشار قوی

کابل‌های آلومینیومی فشار قوی باید در برابر اشعه‌های مختلف از جمله اشعه ماورا بنفش، جانوران موزی و هیدرو کربن‌ها مقاوم باشند. از فلز مس و آلومینیوم می‌توان در کابل‌های آلومینیومی فشار قوی استفاده کرد. در صورت استفاده از آلومینیوم فشار قوی باید به سطح مقطعه آن هم دقت داشته باشیم. کابل‌های فشار قوی آلومینیوم به صورت دفن شده در زمین و یا داخل کابل قابل استفاده هستند. از کابل‌های آلومینیومی فشار قوی برای انتقال جریان برق در سیستم‌هایی که ولتاژ آن‌ها بالاتر از 30 کیلو وات در نیروگاه هستند. در شبکه‌های مرکزی توزیع برق و شبکه‌های توزیع اولیه استفاده می‌شوند. کابل فشار قوی آلومینیومی یا کابل ولتاژ بالا برای انتقال انرژی الکتریکی در ولتاژ بالا استفاده می‌شود.

 

کاربرد هریک از این کابل‌های فشار قوی با هم متفاوت هستند. در روی کابل‌های آلومینیوم فشار قوی مشخصات این کابل‌ها به وسیله‌ی یک سری علایم روی آن درج شده است. کابل فشار قوی آلومینیومی به کابل‌هایی می‌گویند که ولتاژ آن‌ها بسیار بالا هستند که می‌توانند جریان‌های بیش از 30 کیلو وات را از خود عبور دهند. این کابل‌ها دارای یک سیستم عایق‌بندی کامل هستند. کابل‌های فشار قوی شامل یک رسانا و یک عایق می‌باشند. کاربرد این کابل‌های فشار قوی منتقل کردن ولتاژ بالا در زیر زمین، متصل کردن فیبر نوری، بین شهری و بر روی دکل‌های بزرگ می‌باشند. همچنین کابل‌های آلومینیومی فشار قوی کاربرد صنعتی نیز دارند.