سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بنتونیت چیست و چه کاربردی دارد؟

بنوتونیت از رایج‌ترین خاک‌های معدنی با دو دسته‌بندی اصلی است که هرکدام دارای مشخصات متفاوت می‌باشند. بنتونیت دارای کاربردهای مختلف در صنایع گوناگون نظیر صنعت کشاورزی، ساخت و ساز، داروسازی و غیره بوده و امروزه از طریق فروشگاه‌های آنلاین معتبر، امکان خرید خاک بنتونیت خالص و با کیفیت به راحتی امکان‌پذیر شده است. ما در اینجا به بررسی دقیق انواع بنتونیت، ویژگی‌های آن‌ها خواهیم پرداخت و اطلاعات کامل و جامعی را در رابطه با این ماده بیان خواهیم نمود.

عمدتاً مواد تشکیل دهنده این ماده از مواد معدنی کریستالی گروه اسمکتیت همچون منیزیم، سیلیکات‌های آلومینیومی آبدار حاوی آهن، کلسیم یا سدیم تشکیل شده است. نمونه‌ای از شناخته شده‌ترین آن‌ها بتونیت سدیم و پتاسیم و کلسیم هستند که ترکیب شیمیایی‌اند و استفاده از هر کدام آن‌ها به ویژگی‌های فیزیکی آن‌ها بستگی دارد. بتونیت‌ها می‌توانند مقدار زیادی از آب را به خود جذب کند و حتی چند برابر حجم آن نسبت به حجم اولیه‌ای که دارد، متورم خواهد شد.

خرید بنتونیت

در هنگام خرید بتونیت باید اطلاعات کافی راجع به آن داشته باشید و نکات زیر را رعایت نمایید.

» توجه داشته باشید که این خاک در رنگهای متفاوتی همچون قهوه‌ای، سبز، طوسی، سفید به فروش میرسد و دارای تنوع بالایی از نظر دانه‌بندی و مش است. تنوع رنگ این محصول مختص به رنگ و یا دانه‌بندی آن نیست بلکه به صورت پودری با قابلیت جذب آب مختلف باشند و میتوان در بسته‌بندی‌ای 25 و 30 و 40 کیلو آن را خریداری نمود.

» قیمت این محصول به شدت وابسته به نوسات دلار نمی‌باشد چرا که این محصول منابع داخلی دارد. قیمت آن بیشتر وابسته به بازار داخلی مصالح می‌باشد.

» توجه داشته باشید که باید نرم و با دانه‌هایی ریز باشد به عبارت دیگر دانه‌های این خاک باید کاملا مجزا از هم باشند و حداقل کلوخ و داکثر سیالیت در آن وجود داشته باشد. در تهیه ماسه ریخته‌گری این محصول به عنوان یک ماده پیوند دهنده مورد استفاده قرار می‌گیرد. در عین حال دانه‌های آن نباید دارای توده‌های سفت باشند و یا به هم بچسبند.

مزایای بنتونیت

با بررسی‌های انجام گرفته در سال‌های اخیر مشخص شده است که ماده تشکیل دهنده بنتونیت با جذب سریع چربی و خاک از سطوح به کار می‌رود. نکته مهم در ساختار این ماده آن است که با متصل شدن به مولکول یا یون به عنوان یک جذب‌کننده قوی عمل می‌کند. وقتی خاک رس از سطح به کار گرفته شده جدا می‌شود، سموم یا سایر مولکول‌ها را با خود می‌برد.

وقتی شخصی از آن بر روی پوست استفاده می‌کند، این ماده ممکن است قدرت جذب روغن و باکتری را داشته باشد. هنگامی که آنها خاک رس را مصرف می‌کنند، ممکن است سموم یا سایر مواد ناخواسته را از دستگاه گوارش جذب کند. خاک رس بنتونیت حاوی مواد معدنی طبیعی مانند کلسیم، منیزیم و آهن است که ممکن است مزایای بیشتری به همراه داشته باشد.

بنتونیت دارای خاصیت تورم بالا همراه با گرانروی خوب و حد مایع است. این خصوصیات در اکثر کاربردهای صنعتی بسیار ارزشمند هستند. بنتونیت سدیم به عنوان یک چسب در تهیه گلوله و گل و لای در حفاری چاه‌های نفت و گاز مناسب است. این ماده همچنین به‌عنوان عامل تعلیق در مایعات حفاری چاه نفت عمل می‌کند.

بنتونیت دارای مقاومت سبز خوبی همراه با مقاومت گرم و خشک زیاد است که به جلوگیری از شکستن یا ترک خوردن قالب در طی فرآیند ریختن یا خنک‌سازی در صنعت ریخته‌گری کمک می‌کند. این ماده به دلیل مقاومت زیاد سبز ناشی از خاصیت آن برای جذب رطوبت، در گندله‌سازی سنگ آهن استفاده می‌شود.

این ماده پایه سدیم در اندازه 75 میلی‌متر مناسب بودن گندله‌سازی سنگ آهن برای اتصال توسط صنایع استفاده کننده است. همچنین دارای ویژگی‌های قابل توجهی در برابر کلوئید و ضد آب است. این ماده همچنین در صنایع شیمیایی، لاستیک، حشره‌کش و سموم دفع آفات و در کارهای ساختمانی استفاده می‌شود.