سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کابل شبکه چیست و چه کاربردی دارد؟

امروزه با توسعه شبکه بی سیم هنوز کابل شبکه جایگاه خود را در میان انواع سخت افزارهای جدید حفظ کرده است و جز جدایی ناپذیر در انواع سیستم های دیجیتالی می باشد. کار اصلی کابل شبکه جابجایی اطلاعات بین دو دستگاه یا چندین دستگاه می باشد.

کابل های شبکه را کابل های زوج به هم تابیده یا Twisted pair می نامند که در آن کابل ها به صورت زوج به یکدیگر تابیده شده اند. وظیفه کابل شبکه اتصال دستگاه ها و انتقال اطلاعات از یک دستگاه به دستگاه دیگر در شبکه می باشد. این کابل در کنار پرکاربرد بودن از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه بوده و به راحتی قابل نصب و استفاده می باشند.

ساختار کابل شبکه

مغذی: بخش اصلی کابل، مغذی می باشد که توسط روکش کابل احاطه شده است. این مغذی رسانا می باشد و وظیفه آن انتقال اطلاعات در داخل شبکه است. 

روکش خارجی کابل: این روکش از رشته سیم های درون کابل در برابر عوامل محیطی محافظت می کند.

تفکیک کننده یا Cross-Web: این بخش به صورت پلاستیکی برای جلوگیری از نویز درون کابل قرار دارد و زوج ها را از یکدیگر تفکیک می کند.

رشته سیم های تابیده: 8 رشته سیم که به صورت زوج های دوتایی و رنگ های متفاوت به هم تابیده شده اند که وظیفه اصلی کابل که همان ارسال و دریافت اطلاعات نیز می باشد را بر عهده دارند. رنگ های اصلی رشته سیم ها سبز، آبی، قهوه ای و نارنجی بوده و رنگ های فرعی از ترکیب رنگ های اصلی با رنگ سفید تشکیل شده است. تابیده بودن رشته سیم های زوج باعث کاهش نویز می شود.

لایه محافظ یا شیلد: لایه محافظ جهت کاهش نویز در کابل شبکه بسته به نوع کابل در شکل های متفاوت از جنس پلاستیک و فویل می باشد.

اتصال به زمین: سیم ارت، یک سیم فلزی برای انتقال نویز به خارج از کابل و جلوگیری از تداخل الکتریکی بین زوج های به هم تابیده می باشد که در بعضی از کابل ها وجود دارد.

انواع جنس رشته سیم های کابل Lan

کابل شبکه تمام مس: بهترین مدل و جنس کابل از نظر انعطاف پذیری، سرعت بالا، مقاومت کم و پشتیبانی از PoE مدل تمام مس می باشد. به کابل های تمام مس به ترتیب (BC (Bare Copper و یا (CCC (Copper Clad Copper نیز می گویند.

کابل شبکه آلومینیومی با روکش مس: این مدل نسبت به مدل تمام مس از انعطاف پذیری، سرعت بالا و مقاوت کمتری برخوردار است و از PoE پشتیبانی نمی کنند. به کابل شبکه آلومینیومی با روکش مس (CCA (Copper Clad Aluminum نیز می گویند.

کابل شبکه فولادی با روکش مس: این مدل نسبت به مدل آلومینیومی با روکش مس از انعطاف پذیری، سرعت بالا و مقاوت کمتری برخوردار است و از PoE پشتیبانی نمی کنند، و به ندرت از آنها استفاده می شود. به کابل شبکه فولادی با روکش مس (CCS (Copper Clad Steel نیز می گویند.

نحوه استفاده از کابل Lan

 

از کابل شبکه به چندین روش متفاوت می توان بهره برد از جمله: نصب سوکت به دو سر کابل شبکه، استفاده از کیستون در سر کابل و غیره.

 

در زمان استفاده از کابل Lan چه نکاتی را باید مدنظر قرار داد؟

بسته به مدل کابل شبکه از سوکت مناسب استفاده کنید.

در هنگام سوکت زدن ترتیب سیم ها رعایت گردد.

اگر در شبکه از مدل خاصی از کابل استفاده می کنید در سایر بخش ها نیز از همان مدل استفاده کنید تا از بروز اختلال یا نوسان در سرعت شبکه جلوگیری کرده باشید.

مزایای استفاده از کابل Lan

نصب آسان: نصب کابل شبکه بسیار ساده می باشد و به راحتی می توان با نصب سوکت یا کیستون در کمتر از 5 دقیقه از کابل استفاده کرد.

سازگاری: سازگاری با بیش از 95% محصولات دیجیتال

هزینه: یکی از مزایای فروش کابل شبکه مقرون به صرفه بودن نسبت به شبکه های وایرلس یا فیبر نوری

نکته: از کابل شبکه نمی توان در متراژ نسبتا بالا استفاده کرد، زیرا در متراژ طولانی با افت سیگنال برخورد خواهیم کرد.