سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مواد اولیه ساخت سیم و کابل چیست؟

مواد اولیه سیم و کابل مرغوب یکی از دیگر محصولات پلیمر عایق اسپادانا می‌باشد. در ابتدا باید بگوییم که برای رساندن برق به نقاط مختلف از کابل و سیم استفاده می شود. نحوه تولید کابل و سیم از بین فلزاتی که به عنوان هادی در ساختمان سیم ها و یا کابل ها مورداستفاده قرار می گیرند مس معمول ترین آن هاست و بیشتر از همه استفاده می شود. برای جلوگیری از فعل و انفعالات شیمیایی ناخالصی ها معمولا از مس با درجه خلوص بالاتر از 99/5 درصد استفاده می شود. چرا که مس در مقابل اثرات جوی مقاوم و دارای استحکام مکانیکی مطلوب می باشد و شما می توانید به راحتی ان را به شکل دلخواه خود در آورید.

پراکساید پخت سیم و کابل

در ابتدا باید بدانید که به یک ضد عفونی کننده که موجب از بین بردن باکتری ها می شود و یا از بین بردن عوامل بیماری زا را موجب می شود پراکساید می گویند. گفتنی است که از پراکساید در مواد شیمیایی و ترکیبات دارو ها استفاده می شود. باید بدانید که پراکساید ها اکسید کننده های قوی می باشند که قادر به ایجاد سوختگی های شیمیایی جدی می باشند. خیلی ها با محلول پراکساید هیدروژن خانگی که یک محلول رقیق پراکساید هیدروژن در آب است، آشنا می باشند این نوع پراکساید ها را نمی توان انبار کرد چرا که بسیار خطرناک و نا پایدار می باشند.

از ساده ترین پراکسید ها می توان به پراکسید هیدروژن اشاره کرد. باید بدانید که پراکسید ها در صنایع شیمیایی و در پزشکی مورد استفاده قرار می گیرند. باید اشاره کنیم که مخلوط کردن پراکسایدها با سایر مواد شیمیایی غیر منطقی است، مگر اینکه شما از واکنش حاصل از آن آگاهی کامل داشته باشید. ترکیبات پروکسایدی باید در ظروف مات و در مکانهای خنک نگهداری شود. گرما و نور واکنش های شیمیایی را با پروکسایدها تسریع می کنند و باید از این عمل جلوگیری کرد.

هادی مورد استفاده برای سیم و کابل

در میان تمام فلزاتی که به‌عنوان هادی در مواد اولیه سیم و کابل استفاده می‌شوند، مس اهمیت و رواج فراوانی دارد. به بیان دیگر، بخش زیادی از مواد اولیه‌ای که برای تولید سیم و کابل بیشتر استفاده می‌شود، شامل مسی است که بیش از 5/99 خالص است. مس از استحکام مکانیکی خوبی برخوردار بوده و ایجاد فرم دلخواه در این فلز به‌سادگی و بی‌دردسر انجام می‌شود. همچنین این فلز مقاومت بالایی در برابر عوامل مختلف جوی از خود نشان می‌دهد. از دیگر مواد اولیه سیم و کابل می‌توان به آلومینیوم اشاره کرد. این فلز برای تولید سیم و کابل‌های ارزان و سبک به کار می‌رود.

 

گرچه آلومینیوم وزن کمتر و قیمت ارزان‌تری نسبت به مس دارد، ولی در برابر عوامل مختلف جوی به‌خصوص رطوبت مقاوم نبوده و اثراتی همچون خوردگی در آن ایجاد می‌شود. بدین ترتیب اکسید شدن این فلز سبب ایجاد اکسید آلومینیوم می‌شود که یک جسم عایق به شمار می‌رود. همچنین استحکام مکانیکی آلومینیوم نسبت به مس کمتر است و به‌راحتی نمی‌توان آن را به هر شکلی در آورد. مجموعه همین عوامل سبب استفاده کمتر از آلومینیوم نسبت به مس در گذشته می‌شد. در سال‌های اخیر با توجه به افزایش قیمت شدید و غیرمنتظره مس، فلز آلومینیوم به طور فراوان به‌عنوان مواد اولیه سیم و کابل به کار گرفته شده است. همچنین کاربرد این فلز در خط‌های هوایی به دلیل قیمت و وزن پایین آن، در حال افزایش است.