سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مقره چیست؟

مقره نوعی ابزار عایق مانند در سیستم‌های انتقال برق و برق‌رسانی به منظور کنترل جریان الکتریکی است؛ مقره‌ها به دلیل خاصیت عایق مانندشان دارای مقاومت الکتریکی بالایی هستند که این ویژگی باعث می‌شود عملاً جریان برقی از آن‌ها عبور نکند. محل قرارگیری و نصب مقره‌ها عموماً در سیستم‌های برق‌رسانی هوایی بر روی دکل‌های برق یا تیرهای هوایی است و به این وسیله از جریان رسانا به زمین از طریق بدنه دکل یا تیر هوایی جلوگیری می‌کنند؛ همچنین مقره بر اساس نوع کاربری و شرایط محل استفاده از جنس‌های خاصی تولید می‌شود، اغلب برای ساخت مقره‌ها از جنس چینی، شیشه‌ای، کامپوزیتی (پلیمری یا سیلیکونی) استفاده می‌شود؛ برای همین مقره بایستی دارای ویژگی‌های خاصی باشد تا بتواند این وظیفه را به درستی انجام دهد. از مهم‌ترین ویژگی مقره می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

? مقاومت در برابر نفوذ آب

? استقامت مکانیکی

? مقاومت در برابر آلودگی

? مقاومت در برابر افزایش یا کاهش درجه حرارت

? عدم تغییر شکل فیزیکی و کاربردی

? نداشتن ناخالصی

? مقاومت بالای الکتریکی

? ضریب تلفات عایقی کم

مقره‌ها همچنین بر اساس نوع و محل کاربرد، به انواع ذیل تقسیم‌بندی می‌شوند؛

1- عبوری: عموماً به شکل لایه‌های استوانه‌ای هستند که در سرهای ورودی و خروجی تجهیزات فشار قوی برق استفاده می‌شوند و از ایجاد جرقه بین بدنه دستگاه با خط عبوری برق ممانعت می‌کنند.

2- اتکایی: به شکل استوانه‌های توپر و توخالی با فرو رفتگی یا برآمدگی‌هایی روی سطح استوانه طراحی شده‌اند؛ در تابلوهای فشار برق قوی و همچنین برای نگهداری شین‌های فشار قوی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

3- سوزنی: این مقره‌ها عموماً از جنس شیشه، سیلیکون، پلاستیک یا پلیمر ساخته می‌شوند و محل استفاده این تجهیزات غالبا در برج‌های میانی و دارای ولتاژ 33 کیلو ولت است.

4- بشقابی یا کششی: این مقره‌ها عموما به شکل دیسک یا بشقاب ساخته می‌شوند و در برج‌های کششی به صورت زنجیره‌وار با زنجیره‌های دوتایی، سه تایی یا بیشتر استفاده می‌شوند.

5- مهار: این مقره‌ها عموماً از جنس چینی هستند و در خطوط ولتاژ ضعیف استفاده می‌شوند.

کاربرد و توضیحات بیشتر هرکدام از مقره‌ها در بخش‌های پایین آمده است.

مقره سیلیکونی

در رابطه با مقره سیلیکونی باید بگوییم که مقره نوعی پایه عایق است. بطوریکه از این مقره‌های سیلیکونی برای جلوگیری از تخلیه الکتریکی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

چون از یک پوشش سیلیکون بهره می‌برد. این نوع‌ مقره‌ها در صنعت برق، شبکه‌های توزیع و پست‌های انتقال مورد استفاده قرار می‌گیرند. باید بدانید که از این تجهیزات به منظور حفاظت و مراقبت از دکلهای برق در برابر عوامل محیطی، رطوبت و آلودگی‌های صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

وجود رطوبت بالا یکی از مهمترین عوامل تخلیه الکتریکی، قطعی و اتصال در پست‌های توزیع برق است. برخی از ویژگی‌های مقره سیلیکونی وزن بسیار کم آنها در مقایسه با سایر مقره‌ها می باشد که این مساله باعث می‌شود که مقدار و وزن دکل‌ها به همین نسبت کم شود که در کل باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شود.

مقره پلیمری

در حقیقت این مقره‌ها یکی از اجزای بسیار مهم شبکه‌های فشار قوی است. اغلب بر حسب شرایط محیطی مانند رطوبت و آلودگی و یا ولتاژ مورد استفاده، شکل خاصی را به خود می‌گیرند.

مقره‌های پلیمری می‌توانند که جایگزین مناسبی برای انواع مقره‌ها مخصوصا در خطوط انتقال فشار باشند. چرا که دارای هزینه نصب آسان و وزن کم و تحمل نیرو های مکانیکی، شکنندگی و آسیب پذیری کمتر است.

شما می‌توانید انواع مقره‌ها را به صورت اینترنتی خریداری نمایید و در زمان و هزینه خود صرفه جویی کنید. باید بگوییم که برای مدت طولانی استفاده از مواد سرامیکی به عنوان عایق در صنعت‌ برق رایج بود. ولی اشکالاتی که بر اثر کاربرد این مواد بوجود می‌آمد.