سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بهترین مدل کابل برای مصارف صنعتی

آلومینیوم به‌عنوان یک هادی، جایگزین ارزان‌تری برای فلز مس به‌حساب می‌آید و بر خلاف مس قیمتش نوسان چندانی ندارد؛ به همین خاطر و با توجه به خاصیت رسانایی قابل قبول، استفاده از آن در ساخت سیم و کابل، طی سال‌های اخیر افزایش یافته است. یکی از کابل‌هایی که به‌خاطر خواص رسانایی از کابل و سیم‌های دیگر متمایز می‌باشد، کابل آلومینیومی نام دارد، کابل آلومینیومی با اهمیت به خواص الکتریکی و مکانیکی و هزینه آن بر خلاف سیم برق مسی، یک ماده رسانای جایگزین به‌حساب می‌آید. کابل آلومینیوم شکل پذیراست، در مقابل زنگ زدگی و خوردگی مقاومت بالایی دارد. یکی از علت‌هایی که باعث فروش زیاد کابل آلومینیومی شده است، هزینه مقرون به صرفه آن نسبت به آلیاژ‌های دیگر با خاصیت رسانایی بالا است. کابل آلومینیوم به شکل خودنگهدار و زمینی مورد بهره گیری قرار می‌گیرد. همچنین به‌خاطر وزن کمتر، به عنوان کابل‌های هوایی، انتخاب مناسبی است.

یکی از موردهایی که باید در هنگام برگزیدن سایز مناسب کابل آلومینیوم در نظر داشته باشید، این است که هدایت الکتریکی آن‌ها در تفاوت با کابل‌های مسی کمتر است؛ زمانی که برای تهیه کابل آلومینیوم اقدام کردید باید اندازه‌ای را برگزینید که یک یا دو سایز از کابلهای مسی بیشتر باشد، چگالی کابل آلومینیومی کمتر و حمل آن نسبت به مس آسان‌تر است، آلومینیوم در کابلهای فشار ضعیف می‌تواند جایگزین مس شود.

ویژگی کابل آلومینیوم

کابل آلومینیومی دارای ویژگی‌های زیر است:

 

قابلیت بازیافت: کابل آلومینیومی دارای قابلیت بازیافت است و در صورتی که چندین بار مورد استفاده قرار بگیرد، مجدد قابل بازیافت است و به نحوی دوستدار محیط زیست محسوب می‌شود.

 

وزن سبک: آلومینیوم فلزی سبک و با قابلیت رسانایی بالا است. بنابراین حمل و نقل آن آسان بوده و در مواقعی که مسافت سیمکشی طولانی باشد، در مقایسه با کابل مسی وزن کمتری خواهد داشت و همین امر سبب می‌شود، ایمنی و امنیت آن بیشتر شود.

 

نصب و راه اندازی آسان: با توجه به اینکه آلومینیومی از انعطاف پدیری بالا برخوردار است در مواقعی که سیمکشی نیاز به خمش داشته باشد، بدون هیچگونه پارگی و ساییدگی به راحتی خم می‌شود و در مکان‌های زاویه دار به سادگی نصب می‌شود.

 

شکل پذیری و چکش خواری بالا: کابل آلومینیومی چکشخواری و شکلپذیری بالایی دارد و همین امر سبب شده نحوه نصب آسان داشته باشد.

 

انبساط حرارتی بالا: آلومینیوم دارای ضریب انبساط حرارتی 23.2 است و در مقابل فلز روی و فولاد از ضریب بیشتری برخوردار است.

 

مقاومت در مقابل خوردگی: کابل‌های آلومینیومی به دلیل برخورداری از لایه اکسیدی در مقابل خوردگی مقاومت بالایی دارند.

 

تراکم کم: آلومینیوم دارای چگالی کم 2.70 است. در حالی که چکالی آهن و فولاد 7.87 هستند و همین امر سبب شده وزن کمی داشته باشد.

 

نقطه ذوب بالا: آلومینیومی دارای نقطه دوب 1220 درجه فارنهایت و نقطه جوش 4478 درجه فارنهایت است و زمانی که به عنوان کابل‌های آلومینیومی به کار می‌رود این ویژگی را در خود حفظ می‌کند و برای محیط‌هایی با دمای بالا قابل استفاده است.

کاربرد کابل آلومینیومی

کابل آلومینیومی انواع مختلفی دارد و از این رو کاربردهای بسیاری در صنعت دارد. تولید انواع ترانسفورماتور و موتورهای ولتاژ یکی از مهمترین کاربردهای کابل آلومینیومی است که از کابل قدرت آلومینیومی 1 رشته‌ای استفاده می‌شود. یکی دیگر از کاربردهای کابل آلومینیومی سیمکشی است. با توجه به اینکه از نظر اقتصادی قیمت کمتری نسبت به مس دارد و از رسانایی خوبی برخوردار است در سیمکشی‌های مختلف ساختمان‌ها و حتی در ساخت قطعات الکترونیکی و الکتریکی نیز کاربرد دارد. کاربرد کابل آلومینیومی در صنعت بسیار متنوع است و به طور کلی شامل موارد زیر است:

 

تولید انواع ترانسفورماتور و موتورهای ولتاژ: از کابل آلومینیومی در تولید انواع ترانسفورماتورها استفاده میشود.

 

تولید آنتن: آلومینیوم قدرت رسانایی بالایی دارد و برای تولید آنتن تلویزیون به کار می‌رود.

 

شبکه آب و برق: از کابل آلومینیومی نیز در شبکه آب برای کابلکشی استفاده می‌شود.

 

چراغ برق: کابل آلومینومی مقاومت و انعطاف پذیری بالایی دارد و به همین دلیل در چراغهای پارکی و تیر چراغ برق استفاده می‌شود.

 

توزیع و انتقال نیرو: از کابل آلومینیومی برای توزیع و انتقال نیرو با ولتاژ پایین استفاده می‌شود.

 

دفن در زمین: یکی دیگر از کاربردهای کابل آلومینیومی دفن در زمین است که برای تاسیسات مختلف کاربرد دارد. این کابل‌ها به عنوان کابل زره دار شناخته می‌شوند و در مقابل ضربه و وارد شدن فشار کاملا مقاوم هستند.

 

سیستم‌های کشاورزی و صنعتی تولیدی: کابل آلومینیوم در صنعت کشاورزی و صنایع تولیدی محتلف استفاده می‌شود این کابلها به عنوان کابل خودنگهدار شناخته می‌شوند و با عایق XPLE در فشار بالای بخار آب کراسلینک می‌شوند به همین دلیل مقاومت خوبی دارند.