سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پرمصرف ترین مدل های صاعقه گیر

صاعقه یک پدید طبیعی می باشد که صاعقه در صورت بر خورد با ساختمان و تخلیه بار الکتریکی می تواند به سیم پیچی های مدار درون دیوار اصابت کند. صاعقه با اصابت به خانه و درخت می تواند باعث افزایش ناگهانی ولتاژ آن شود.

 

پیشنهاد خاورمس برای حفاظت از جان انسان و ساختمان ها از بر خورد صاعقه از وسیله به نام صاعقه گیر استفاده می شود. صاعقه گیرها بر اساس استانداردهای روز دنیا ساخته می شوند.

 

صاعقه گیر یک وسیله بسیار پرکاربرد است به طوری که امروزه خرید صاعقه گیر الکترونیکی به امری رایج برای ساختمان های بلند تبدیل شده است. صاعقه گیرها را در بالاترین بخش یک ساختمان قرار می دهند، چراکه صاعقه از کوتاه ترین فاصله بین ابر و زمین شروع به تخلیه شدن می کند. در ادامه این مقاله به بررسی صاعقه گیر می پردازم…

 

 صاعقه گیر چیست؟

صاعقه گیر به بیان دیگر مانند سرج ارستر یک وسیله می باشد که در بالاترین نقطه از ساختمان و یا برج نصب می شود. در صورت برخورد صاعقه بار الکتریکی را به خود جذب کرده و به زمین منتقل می کند و مانع از آتس سوزی می شود. از صاعقه گیر می توان با توجه به ساختمان از انواع مختلف آن استفاده کرد.

 

انواع صاعقه گیر

انواع صاعقه گیر الکترونیکی (از لحاظ فعال و غیر فعال بودن) برای تهیه صاعقه گیر باید در ابتدا با انواع و مدل های آن به طور کامل آشنا بشوید. در اینجا برای شما انواع آن (از لحاظ فعال بودن) را شرح می دهیم. صاعقه گیر ها در دو نوع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد که در ادامه به صورت کامل مورد بررسی قرار می دهیم.

 

صاعقه گیر پسیو

این صاعقه گیر از یک میله ساده نوک تیز تشکیل شده که این میله با زاویه 35 درجه برای افزایش میزان اطمینان و امنیت طراحی و راه اندازی شده است. در این نوع صاعقه گیر از مکانیزم و فناوری های پیشرفته برای یونیزه کردن هوا استفاده می کنند. این مسئله در نهایت با افزایش میزان اطمینان می شود.

 

صاعقه گیر های غیر فعال به صورت میله ای هستن که در بالاترین نقطه باید نصب شود و در هنگام بر خورد صاعقه جریان را به زمین انتقال می دهند. از این نوع صاعقه گیر بیشتر برای ایستگاه های رادیویی، ساختمان هایی که دارای فضای کوچک تری هستند و آنتن های بشقابی استفاده می شود. در انواع مختلفی صاعقه گیرهای پسیو تولید می شود: صاعقه گیر میله ای، لوله ای، فارادی، معلق و… این نوع صاعقه گیرها با زاویه 35 درجه طراحی می شود.

 

صاعقه گیر اکتیو

این دسته از صاعقه گیر ها در شرایط خاص، می توانند رعد و برق را به سمت خود بکشانند. در صورتی که از بخش هادی میانی (که قبلاً مورد آزمایش قرار نگرفته) استفاده کنیم، انتخاب آن می تواند برای ساختمان خطر داشته باشد.

 

صاعقه گیرهای فعال به صورت اتوماتیک هوای اطراف را یونیزه می کنند. صاعقه گیرهای اکتیو دارای دو نوع می باشند که صاعقه گیرهای فعال به منبع خارجی و صاعقه گیر خودکفا می توان نام برد. صاعقه گیرهای فعال دارای قیمت بالاتری نسبت به صاعقه گیرهای پسیو دارا می باشند.

 

بهترین برند صاعقه گیر

صاعقه گیرهای خوب باید در جریان عادی فاقد جریان باشند، یکپارچه باشد، از به روزترین تکونولوژی های روز دنیا ساخته شده و طول عمر زیادی داشته باشند. صاعقه گیر خوب باید دارای امپدانس بی نهایت باشد و باید دارای دفع و جذب انرژی باشد.

 

صاعقه گیر الکترونیکی

یکی دیگر از صاعقه ها می باشد که این نوع صاعقه گیر انرژی مورد نیاز خود را به صورت طبیعی از میدان الکتریکی در اتمسفر دریافت می کند. نحوه کار در صاعقه گیر الکتریکی به این صورت می باشد که شدت میدان الکتریکی به شدت افزایش میابد. این انرژی ذخیره شده با جرقه به نوک میانی می آید و باعث یونیزاسیون محیط می شود. در کمترین زمان تخلیه الکتریکی را انجام می دهد.

 

نحوه عملکرد صاعقه گیر الکترونیکی

طریقه عملکرد صاعقه گیر به این صورت است که زمانی که ولتاژ مدار در محدوده مجاز قرار دارد، ارستر به صورت مدار باز عمل می کند. در این شرایط دخالتی در کار اصلی سیستم نخواهد داشت اما اگر ولتاژ سیستم بیشتر از حد مجاز ارستر باشد و اختلاف پتانسیل دو سر سرج ارستر از حد مجاز بالاتر رود،

این قطعات به صورت مسیرهای بسته ای عمل می کنند و ولتاژ بالای آن از طریق زمین تخلیه می شود.

 

صاعقه گیر ساختمان

همانطور که در بالاتر گفته شد، صاعقه گیر ساختمان یکی از تجهیزاتی می باشد که مانع از برخورد بار الکتریکی به ساختمان شده و این بار را به زمین انتقال می دهد و مانع از آتش سوزی می شود و ساختمان، جان انسان را از خطر بر خورد صاعقه نجات می  دهد. بنابراین نقش بسیار مهمی در برابر حفاظت برای ساختمان و انسان را دارا می باشد.

 

انواع مختلفی از صاعقه گیرها تولید و به بازار عرضه می شود. برای خرید انواع صاعقه گیر می توانید با مشاورین خاورمس تماس بگیرید. آرک صنعت بهترین و بزرگ ترین عرضه کننده صاعقه گیر در تهران می باشد که دارای پایین ترین قیمت در کنار بهترین برندهای تولید شده صاعقه گیر می باشد.

 

تجهیزات و لوازم صاعقه گیر

از تجهیزات جانبی صاعقه گیر برای نصب سیستم حفاظت در برابر صاعقه استفاده می شوند و این تجهیزات شامل پایه نگه دارنده، کانکتور اتصال سیم و بست اتصال پایه به دکل می باشد. کلیه لوازم و تجهیزات مورد استفاده در سیستم صاعقه گیر می بایست برابر با استانداردهای بین المللی و معتبر جهانی همچون NFC17-102, IEC 61024 و UNE باشند.

 

از بهترین برند های فروش صاعقه گیر و برق گیر در ایران می توان شرکت لیوا را نام برد که خاورمس دارای نمایندگی انحصاری در زمینه ی فروش ، مشاوره و پخش تجهیزات صنعتی و انواع صاعقه گیر و لوازم جانبی آن فعالیت دارد. 

برای نصب صاعقه گیر تجهیزاتی نیاز است که در ادامه به بررسی انواع تمام تجهیزات می پردازیم:

 

میله صاعقه گیر

میله صاعقه گیر یکی از مهم‌ترین بخش‌های دستگاه صاعقه گیر است. در این مقاله نکاتی مهم در رابطه با این قطعه عنوان می‌کنیم.

 

صاعقه، بار الکتریکی بین ابر و زمین را تخلیه می‌کند. درصد کمی از صاعقه‌ها به سطح زمین برخورد می‌کنند؛ اما همین درصد پایین ممکن است مشکلات بسیاری را برای ساختمان‌ها، وسایل برقی، انسان‌ها و … ایجاد کنند. بنجامین فرانکلین برای اولین بار متوجه این موضوع شد که با نصب یک میله در بالای ساختمان می‌توان تخلیه بار الکتریکی را تسهیل بخشید و از بروز حادثه‌های مالی و جانی جلوگیری کرد.

 

ضرورت استفاده از میله صاعقه گیر

در صورتی که صاعقه به ساختمانی برخورد کند، جریان الکتریسیته از بخش‌های نارسانا مانند دیوار، کف، سقف، در و … عبور می‌کند. این مسئله ممکن است در نهایت مشکلات بسیاری همچون آتش‌سوزی و انفجار را ایجاد کند. صاعقه گیر یکی از وسایل ایمنی پرکاربرد است که از آن در راستای هدایت ولتاژهای اضافه به زمین استفاده می‌کنند. این کار موجب شده ولتاژهای ضربه ای وارد ایستگاه‌های انتقال و توزیع برق نشوند.

اغلب صاعقه گیرها را در انتهای خط انتقال نصب می‌کنند. میله صاعقه گیر یکی از بخش‌های مهم آن است این میله‌ها را برای حفاظت در برابر اصابت صاعقه به کار می‌گیرند. شبکه میله‌ها، هادی‌ها و پایانه‌های زمین، ساختار محافظت شده را در قفس فارادی پوشش می‌دهند.