سفارش تبلیغ
صبا ویژن

استانداردهای سیم و کابل سیلیکونی

در شرکت‌های مختلف سیم و کابل‌های بسیاری تهیه می‌شود که هر کدام از آن‌ها دارای روکش‌های خاص با جنس‌های مختلفی هستند، اما از پرفروش‌ترین آن‌ها که دارای ویژگی‌های برتری نسبت به سایر سیم و کابل‌ها می‌باشد، سیم و کابل سیلیکونی است. این نوع سیم و کابل‌ها ترکیباتی مصنوعی‌اند که دارای تنوع زیاد در اشکال مختلف و کارایی‌های متفاوتی هستند. در بازار انواع سیم و کابل‌های موجود از روکش‌هایی از جنس سیلیکون و پی وی سی برخوردار اند؛ به گونه‌ای که هر کدام دارای ویژگی‌های مختلفی می‌باشند، اما سیم و کابل‌هایی که دارای روکش سیلیکون‌اند دارای مزیت‌های بسیاری هستند؛ بنابراین استفاده از این نوع سیم و کابل‌ها در هر شرایطی ایمن‌تر است. سیلیکون معمولاً در صنایع مختلفی از جمله صنایع انرژی، لوازم آرایشی و بهداشتی، صنایع هوافضا، صنعت الکترونیک، وسایل آشپزخانه، ساختمان‌سازی و ساخت لوازم ورزشی کاربرد بسیاری دارد.

روکش سیم و کابل‌های نسوز سیلیکونی از عنصر سیلیسیم است. عنصر سیلیسیم به فلز شباهت بسیاری دارد و دارای مقاومت مناسبی در برابر حرارت‌های بالا و زیر صفر درجه است. این عنصر شیمیایی برای سیم و کابل‌های برق بهترین و مناسب‌ترین عایق محسوب می‌شود. سیم و کابل سیلیکونی می‌تواند از انعطاف‌پذیری بالایی برخوردار باشد. این نوع سیم و کابل‌ها دارای مقاومت مناسب و مطلوبی در محدوده دمایی منفی 60 درجه تا مثبت 300 درجه سانتی گراد هستند.

سیلیکون به دلیل ویژگی‌هایی که دارد خاصیت شیمیایی و فیزیکی خود را طی ده‌ها سال می‌تواند حفظ نماید و از دست ندهد. سیم و کابل سیلیکونی در برابر خطراتی از جمله شدت جریان بالا، افزایش ناگهانی حرارت مستقیم و غیر مستقیم مقاومت می‌کند. از دیگر مزیت‌های این نوع سیم و کابل‌ها می‌توان به مواردی چون عاری بودن از گازهای اسیدی، دارای مقاومت در برابر شدت جریان حاصل از ولتاژ بالای جریان الکتریسیته و نیز خاصیت الکتریسیته اشاره نمود.

استانداردهای سیم و کابل سیلیکونی

سیم و کابل‌ها در تاسیسات ساختمانی جزء مهم‌ترین تجهیزات هستند. برای تولید کابل‌ سیلیکونی استانداردهای مختلف ملی ISIRI و استاندارد بین المللی IEC در نظر گرفته شده است. در حقیقت این استانداردها بازگو کننده ویژگی‌هایی همچون درصد خلوص مس هادی، میزان تحمل کششی، درصد خلوص سیلیکون و… در کابل هستند. بنابراین قبل از خرید این کابل بایستی به مولفه‌هایی که در استانداردهای خاص برای هر کابل ذکر شده، توجه کنید. گاهی اوقات این استانداردهای به هادی و مس استفاده شده بر می‌گردد برای مثال استاندارد EN 6228 و یا استاندارد IEC 60228 را می‌توان نام برد. سیم و کابل‌ها در موارد دیگر شامل استانداردهای مختلفی می‌شوند در ادامه آن‌ها را بیان می‌کنیم:

1. Flame retardant: ISIRI 3081 According to IEC 60332

2. Fire resistantance: ISIRI 3082 According to IEC 60331

3. Quality Management Systems: ISO 9001-2008

Silicone wire: ISIRI 1926 – 3 4. According to IEC 60245-3

Silicone cable: ISIRI 1926 – 4 5. According to IEC 60245-4

6. Hologen free: IEC 60754-1 & IEC 60754-2

7. Low smoke: IEC 61034-1 & IEC 61034-2

هر کدام از استانداردهای ذکر شده برای بیان یک ویژگی خاص بیان شده‌اند که بایستی در تولید سیم و کابل‌ها رعایت شوند.

کاربرد سیم و کابل‌های سیلیکونی

کابلهای سیلیکونی دارای قابلیت‌های مثل وزن کم,ایمنی، قابلیت اعتماد و کارآمدی بالا، حمل آسان و پیاده سازی آسان و در مدارهستند. با توجه به ویژگی‌هایی که گفته شد در شرایط محیطی متفاوت در صنایع گسترده، کاربرد دارند. این سیم‌ها معمولا دارای قدرت الکتریکی عالی هستند. در برابر شعله و شوک حرارتی از خود مقاومت بالایی نشان می‌دهند.

 

از این کاربرد این محصول را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

 

سیم کشی‌های محصولات الکتریکی و الکتریکی

لوازم خانگی نظیر اجاق گازها

جارو برقی الکترومتوها

لوازم حرارتی و کوره که در معرض دماهای مختلف و ولتاژ بالا هستند.

یکی از کاربردهای این کابل ها برای ساخت مولتی روتور‌ها و پهپاد‌ها است که بهترین عملکرد را هنگام پرواز به ما می‌دهند.