سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کابل زمینی چیست و چه کاربردی دارد؟

کابل زمینی همان طور که از نامش پیدا می باشد، کابلی است که زیر زمین گذاشته می شود. هدف استفاده از این کابل ها ایجاد محل عبوری امن برای بار های الکتریکی می باشد. زمین دارای بار الکتریکی منفی می باشد و در نتیجه بار های مثبت را به خود جذب می کند. این کابل کمک می کند تا بارهای مثبت با ایمنی بیشتر، به شکل کنترل شده و مستقیم از داخل زمین عبور کنند. این کابل ها به منظور تحمل ضربه، فشار و رطوبت کاملا مقاوم در برابر عوامل بیرونی ساخته می شوند و بدین منظور از ورقه های فولادی و غلاف سربی در ساختار آنها استفاده می شود.

این کابل دارای مزایایی چون عدم افت ولتاژ،عدم ایجاد خطا و هزینه های تعمیر و نگهداری کمتر می باشند و خرابی های آن به ندرت اتفاق می افتد. در کنار این مزایا، این کابل ها دارای هزینه ساخت بالایی می باشند و میزان ولتاژ و نوع ساخت آن بر قیمت نهایی تاثیر گذار می باشد با این وجود به علت مزایای ویژه آنها، به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرند. دو روش برای تقسیم بندی کابل های زمینی وجود دارد که شامل ساختار تشکیل دهنده آنها و توانایی ولتاژ مربوطه می باشد. در بازار 5 درجه کابل ولتاژی موجود می باشد که با توجه به ولتاژ مورد نیاز در موقعیت های خاصی به کار برده می شوند. به طور کلی از کابل زمینی در مکان هایی که استفاده از خطوط هوایی غیر عملی یا خطرناک است، استفاده می شود. از آنها در مناطق شهری پرجمعیت، کابل تلفن، کارخانه ها و…استفاده می شود.

انواع کابل زمینی

دو شیوه تقسیم‌بندی برای کابل‌های زمینی وجود دارد: ساختاری و توانایی ولتاژی. 5 درجه کابل ولتاژی زمینی در بازار موجود است که هر کدام از انواع آنها در موقعیت‌های خاصی به کار می‌روند.

کابل ال تی که ماکزیمم ظرفیت آنها 1000 ولت است و در دسته کابل‌های کم ‌فشار قرار می‌گیرند. کابل اپتیکال که 11 کیلو ولت ظرفیت دارد و با توانایی جذب و کشش بالا در صنعت استفاده می‌شود.

کابل اس تی یک درجه از اچ تی بالاتر است و به آن کابل فوق کشش گفته می‌شود که در بازه بین 22 تا 33 کیلوولت درجه‌بندی خواهد شد. کابل Eht از کابل‌های فشارقوی فوق‌العاده محسوب می‌شود که در درجه‌بندی 33 تا 66 کیلو ولت کاربرد دارد. درنهایت نیز کابل ولتاژ فوق‌العاده با بار اضافی که توانایی تحمل ولتاژ تا 132 کیلوولت را دارد.

سه نوع نمونه ساختاری کابل‌های زمینی نیز بدین شکل قابل‌ذکر است: تسمه‌ای با توان 11 کیلوولت آمپر، نمایش داده شونده‌ها با توان 66 کیلوولت آمپر و کابل‌های فشار که بیش از 66 کیلوولت آمپر را پوشش خواهند داد.

کاربرد کابل زمینی

به‌کاربردن غلاف سربی و ورقه‌های فولادی در کابل‌های زمینی که به آن کابل خشک یا نصب ثابت نیز گفته می‌شود، منجر می‌شود تا آنها در برابر فشار، ضربات احتمالی، رطوبت و عوامل خارجی مقاوم باشند.

این نمونه کابل می‌تواند برای کانال کابلی زیرزمینی داخل آب، کابل‌های نیمه آماده، فضای آزاد، جعبه اتصال برق خانه‌ها، حریم داخلی منازل و ساختمان‌ها، تابلوهای صنعتی، توزیع برق، شبکه مشترکین اینترنت و تلفن و درنهایت نیروگاه‌ها، استفاده شود.

اگر در هنگام کاربرد این کابل‌ها خطری مکانیکی رخ ندهد، می‌توان از آنها برای کنترل و فرمان جریان انتقالات و نیز ارزیابی داده‌های آزمونی استفاده نمود. اگر کابل‌ها با عایق‌های پی‌وی‌سی پوشانده شده باشند، می‌توانند در تأسیسات صنایع، واحدهای کارگاهی و برق‌رسانی سیستماتیک به کار برده شوند.

 این نوع کابل‌ها با عایق‌های محافظتی خود در برابر آسیب‌های احتمالی، کاربرد بهینه‌ای خواهند داشت و در برابر جریان برق بدون مقاومت، آن را انتقال خواهند داد. طبقه‌بندی‌های متعددی برای کابل‌های زمینی موجود است که اهدافی مانند جابه‌جایی امواج، قدرت، راه‌اندازی وسایل برقی و ایجاد نور و روشنایی را دنبال می‌کند.