سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چرا گوشی صداگیر ساخته شد؟

اگر شما هم در یک کلانشهر زندگی می کنید حتما با پدیده ی آلودگی صوتی آشنایی دارید. شاید رسانه ها بیشتر آلودگی صوتی را با شدت صدای سیستم صوتی اتومبیل ها معرفی کرده باشند ولی شما آن را دست کم یک جای دیگر هم احساس کرده اید. حتما ساختمانی در نزدیکی منزل شما بوده که ساخت و ساز را از صفر شروع کرده و شما باید تا ساخت یک برج چند طبقه به صورت شبانه روزی سر و صدای ناشی از کار آنها را تحمل می کردید. شاید در آن زمان اولین بار به فکر استفاده از یک گوشی صداگیر افتاده باشید ولی باید بدانید که این گوشی ها جزئی از تجهیزات ایمنی کار هستند؛ صدایی که در آن ساعت شما را با وجود آن فاصله زیاد اذیت می کند، قطعا از نزدیک بسیار  آزار دهنده تر است و حتی ممکن است موجب آسیب دائمی و از دست دادن شنوایی کارگران شود.

گوشی صداگیر چیست؟

یکی از تجهیزات ایمنی گوش است که با پوشاندن گوش از بیرون شدت صوتی که به داخل گوش می رسد را تا 30 دسی بل کاهش می دهد و بدین طریق از گوش فرد محافظت می کند. به این وسیله محافظ شنوایی، محافظ گوش، گوشی ایمنی، گوش بان و اشتباها گوش گیر هم می گویند؛ در حالی که گوش گیر ها بسیار کوچکترند و کاملا درون گوش شما قرار می گیرند. طراحی گوشی صداگیر شباهت زیادی به هدست و هدفون های بزرگ دارد جایی که در این چند ساله برند بیتس با محصولات متنوع و تبلیغات گسترده بازار را قبضه کرد. گوشی های صداگیر اغلب تاشو هستند تا پس از استفاده جای کمتری را اشغال کنند.

موارد استفاده عمومی از گوشی صداگیر (Ear muff)

افراد بسیاری هستند که در صورت وجود صدای اضافی توانایی و تمرکز خود را بر روی کار از دست می دهند. مثلا یک دانش آموز کنکوری روزانه 8 تا 10 ساعت را طبق برنامه مطالعه می کند و امکان اینکه در تمامی این ساعات در کتابخانه حاضر باشد را ندارد. فرض کنید این دانش آموز به صدا بسیار حساس است و منزل آنها هم همیشه شلوغ است چرا که خواهر و برادری کوچکتر در خانه دارد؛ در اینجا گوشی صداگیر به کمک او می آید و حجم صدای اطراف را تا حد زیادی کاهش می دهد تا او بتواند روی مطالب درسی تمرکز کرده و سطح یادگیری خود را ارتقا بخشد.

بعضی دانش آموزان در این موارد از گوش گیر های ریزی که درون گوش قرار می گیرند استفاده می کنند که صدا را کاملا قطع کنند، ولی بهتر است بدانند که آنها با انجام طولانی مدت این کار به سلامت جسمی و روانی خود صدمه خواهند زد.

علاوه بر موارد بالا گوش برخی افراد آستانه تحمل کمتری دارد که لازم است این ها در شرایطی که احتیاجی به ارتباط صوتی با دیگران ندارند از گوشی صداگیر استفاده کنند.

چرا گوشی صداگیر ساخته شد؟

کارهای بسیاری هستند که انجام آنها ضرورت دارد و هنوز راه کم صدا تری برای انجام آن ها پیدا نشده است؛ گوشی صداگیر برای کمک به افرادی که در این شغل ها فعالیت می کنند به وجود آمد. مثلا نیروهای نظامی که طبق برنامه زمانبندی شده در تمرین های تیراندازی شرکت می کنند در سالن از گوشی های صداگیر استفاده می کنند و افرادی که در مشاغل ساختمانی با برش سنگ و فلز سروکار دارند به این گوشی ها احتیاج دارند. به طور کلی اگر شغل شما به گونه ای است که زمان زیادی را باید در معرض صدای شدید بگذرانید بهتر است به فکر سلامت شنوایی خود بوده و برای تهیه یک گوشی صداگیر اقدام کنید.

در چه مکان هایی به گوشی صداگیر نیاز داریم؟

معادن، مراکز نظامی آموزشی، پادگان ها و رزمایش ها، کارخانه های خودروسازی، صنایع متالوژی، کارگاه های نجاری، کارخانه های تولید مواد شیمیایی، کارگاه های نساجی و در آخر جایی که افراد زیادی شنوایی خود را از دست داده اند؛ یعنی میدان جنگ از جمله مکان هایی هستند که استفاده از گوشی صداگیر در آنها به شدت توصیه می شود.

معایب و مزایای خرید گوشی صداگیر

افراد عینکی امکان استفاده از گوشی صداگیر را ندارند، همچنین در هوای گرم استفاده از این گوشی ها سخت و طاقت فرسا می‌شود.

در مقابل گوشی صداگیر در فصل سرما کمک می کند تا گوش فرد نیز گرم مانده و سرخ نشود (این استفاده بسیار متداول است به نحوی که گوشی های بافتنی مخصوص این کار هم وجود دارد). گوشی صداگیر برای افرادی که مشکل ترشحات زیاد گوش دارند هم مناسب است؛ آنها می توانند برای جلوگیری از ریزش مایع ترشح شده به بیرون گوش یک پنبه را زیر گوشی صداگیر قرار دهند تا مایع را به خود جذب کند.

گوشی صداگیر هوشمند

برخی گوشی های صداگیر هوشمندانه عمل می کنند؛ یعنی به جای اینکه جلوی رسیدن کل صدای محیط به گوش شما را بگیرند صداهای با شدت صوتی زیاد را فیلتر کرده و به مابقی صدا های ضعیف تر مثل صدای افراد حاضر در آن جا اجازه می دهند تا عبور کرده و به گوش شما برسند.

این گوشی ها این کار را به وسیله یک میکروفون در بیرون، یک مدار در قسمت میانی و یک پخش کننده صدا که بر روی گوش شما قرار گرفته است انجام می دهند و با کمک آنها دیگر لازم نیست که برای شنیدن صحبت اطرافیان گوشی صداگیر را به دفعات از گوش خود خارج کنید.