سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پرفروش ترین مدل های کابل آلومینیوم

آلومینیوم به‌عنوان یک هادی، جایگزین ارزان‌تری برای فلز مس به‌حساب می‌آید و بر خلاف مس قیمتش نوسان چندانی ندارد؛ به همین خاطر و با توجه به خاصیت رسانایی قابل قبول، استفاده از آن در ساخت سیم و کابل، طی سال‌های اخیر افزایش یافته است. یکی از کابل‌هایی که به‌خاطر خواص رسانایی از کابل و سیم‌های دیگر متمایز می‌باشد، کابل آلومینیومی نام دارد، کابل آلومینیومی با اهمیت به خواص الکتریکی و مکانیکی و هزینه آن بر خلاف سیم برق مسی، یک ماده رسانای جایگزین به‌حساب می‌آید. کابل آلومینیوم شکل پذیراست، در مقابل زنگ زدگی و خوردگی مقاومت بالایی دارد. یکی از علت‌هایی که باعث فروش زیاد کابل آلومینیومی شده است، هزینه مقرون به صرفه آن نسبت به آلیاژ‌های دیگر با خاصیت رسانایی بالا است. کابل آلومینیوم به شکل خودنگهدار و زمینی مورد بهره گیری قرار می‌گیرد. همچنین به‌خاطر وزن کمتر، به عنوان کابل‌های هوایی، انتخاب مناسبی است.

یکی از موردهایی که باید در هنگام برگزیدن سایز مناسب کابل آلومینیوم در نظر داشته باشید، این است که هدایت الکتریکی آن‌ها در تفاوت با کابل‌های مسی کمتر است؛ زمانی که برای تهیه کابل آلومینیوم اقدام کردید باید اندازه‌ای را برگزینید که یک یا دو سایز از کابلهای مسی بیشتر باشد، چگالی کابل آلومینیومی کمتر و حمل آن نسبت به مس آسان‌تر است، آلومینیوم در کابلهای فشار ضعیف می‌تواند جایگزین مس شود.

انواع کابل آلومینیوم

در بخش‌های قبل کابل‌های برق را به دو دسته آلومینیوم و مس تقسیم کردیم و باتوجه به موضوع بحث که کابل آلومینیوم است، در ادامه انواع این کابل را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

 

کابل آلومینیوم خودنگهدار

کابل آلومینیوم خودنگهدار بیشتر در سیستم‌های برق تک ‌فاز و سه ‌فاز مورد استفاده قرار می‌گیرد. وظیفه این کابل‌ها انتقال جریان برق از پست‌های برق به مکان‌های صنعتی، خانگی، کشاورزی و تولیدی است.

 

کابل آلومینیوم زمینی

کابل زمینی که ولتاژ نامی 0.6 تا 1 کیلو ولت دارد نوعی کابل با هادی آلومینیوم است. این کابل می‌تواند متشکل از 2 تا 5 رشته از هادی‌های مفتول و نیمه افشان باشد. همچنین لازم به ذکر است که کابل‌های آلومینیوم زمینی استفاده پرکاربردی در پروژه‌های صنعتی برای انتقال نیرو و برق رسانی با ولتاژ پایین دارند.

 

کابل آلومینیوم هوایی 

این نوع کابل‌ها همانطور که از نام‌شان پیداست، در محیط‌های خارجی نظیر تیرهای چراغ برق استفاده می‌شوند و به سه دسته تقسیم می‌شوند که شامل کابل هوایی AAAC ،ACSR ،ACC می‌باشد که هرکدام ویژگی‌ها و کاربردهای مختص به خود را دارند.

 

کابل آلومینیومی فشار متوسط

کابل آلومینیومی فشار متوسط در انواع مس و آلومینیوم و به صورت تک رشته و سه رشته تولید می‌شود؛ از این نوع کابل برای تامین برق ساختمان‌های تجاری، مسکونی و مدارهای توزیع صنعتی استفاده می‌گردد. کابل‌های فشار متوسط ولتاژی بین 6 تا 30 کیلو وات را دارا هستند و برای استفاده در محیط داخلی، با رعایت مقررات و در کانال یا ترانشه به صورت دفن در زیر خاک نصب می‌شوند؛ البته در سینی‌های کابل برای ساختمان‌های صنعتی و نیروگاه‌ها و همچنین در فضای آزاد نیز قابل نصب هستند.

 

عموماً از کابل‌های آلومینیومی فشار متوسط در ساختمان‌ها چه داخل و یا خارج بنا، کانال‌ها، به شکل دفن داخل زمین و یا بر روی نردبان و سینی کابل استفاده می‌شود. این نوع کابل دارای مشخصات فنی دیگری نیز است که برای اهل تخصص در این زمینه می‌تواند مفید عمل واقع شود ما در ذیل به این مشخصات اشاره می‌کنیم:

 

?? کابل‌های فشار متوسط به شکل تک رشته یا سه رشته تهیه می‌شوند سایز کابل تک رشته عموماً به شکل 35×1 تا 630×1 میلیمتر مربع است؛ اما سایز کابل‌های سه رشته به شکل 35×3 تا 300×3 میلیمتر مربع است.

 

?? عامل رسانا در این نوع کابل آلومینیوم است که به شکل نیمه افشان داخل عایق واقع شده است این نوع آلومینیوم به شکل فشرده شده در عایق قرار گرفته است.

 

?? ارمور در کابل‌های سه رشته به شکل نوار فولادی و یا مفتول بوده؛ اما در کابل‌های تک رشته به شکل مفتول و یا نوار آلومینیومی است.

 

?? عایق محافظ آلومینیوم فشرده از جنس پلی‌اتیلن کراسلینک شده است.

 

?? بر روی عایق کابل‌های آلومینیومی از اسکرین و نوار نیمه‌هادی استفاده شده است که مقاومت کابل را افزایش می‌دهد.