سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مهم ترین تجهیزات سینی کابل

کابل کشی یا سیم کشی ساختمان ها به صورت روکار باعث میشود تا به هم ریختگی و پیچیدگی زیادی را به همراه داشته باشد. این مساله مخصوصا در محیط های صنعتی و شرایطی که کابل های مخابراتی و فیبر نوری، کابل های اتاق سرور و شبکه ها کامپیوتری و لوله های برق کشی ساختمان ها در مسیرهای مختلف هدایت میشوند اهمیت بیشتری پیدا می کند. به منظور ایجاد نظم بهتر با دسته بندی کابل ها و مشخص کردن مسیر هدایت و انتقال هر گروه از سیم ها از تجهیزاتی به نام سینی کابل استفاده می شود.

سینی کابل به سازه های فلزی یا پلاستیکی pvc گفته میشود که در مسیرهای انتقال سیم ها نصب شده و کابل ها در داخل آنها قرار گرفته و در صورت لزوم با استفاده از بست های مخصوص به کف سینی یا دیواره آن ثابت می شوند. این سینی ها با توجه به محل استفاده و نصب آنها و همچنین جنس کابل و شرایط محیطی و میزان نور و دما دارای تنوع بالایی می باشند. علیرغم تنوع بالا در این محصول، تمام انواع این تجهیزات باید در برابر نم و رطوبت و خوردگی مقاومت بالایی داشته و امکان تهویه و تبادل هوا را برای کابل ها به راحتی فراهم سازند.

این سینی ها دارای اجزای مختلفی می باشند که عبارتند از: درب ، زانویی، رابط، لدر کابل، سه راهی یا چهار راهی با توجه به محیط نصب، ساپورت و همچنین پیچ و واشر و مهره

جداکننده سینی کابل چیست؟

دیوایدر سینی کابل که به آن جداکننده سینی کابل نیز گفته می شود؛ یکی از متعلقات سینی کابل است که برای جدا کردن یک یا چند ردیف از کابل ها در داخل سینی کابل مورد استفاده قرار می گیرد. دیوایدر سینی کابل عموماً از همان جنس ورق سینی کابل و با همان ضخامت ساخته می شود و با استفاده از جوشکاری و یا پیچ و مهره به سینی کابل اتصال پیدا می کند. برای تولید دیوایدر سینی کابل برق، از جنس ورق گالوانیزه گرم و یا گالوانیزه سرد با ضخامتی حدود 0.8 میلی متر تا 2.5 میلی متر استفاده می کنند که دارای انواع پانچ دار یا بدون پانچ است. ارتفاع دیوایدر سینی کابل در اندازه‌های 3-4-5-6-8-10-12-15- و 20 سانتی متر است و شاخه‌های آن بین 2 تا 3 متری موجود می باشد. عموماً برای سفارش دیوایدر سینی درب دار و برای پایین آوردن هزینه خرید، دیوایدر را از ورق نازک تر از خود سینی انتخاب می کنند. به عنوان مثال زمانی که سینی کابل گالوانیزه سفارش می‌دهیم ( با عرض 50 و ضخامت 1.4 میلی متر) می‌توانیم دیوایدر را از ورقی با ضخامت 1.25 انتخاب کنیم. در انتخاب یک دیوایدر مناسب باید به فاکتورهای مهمی دقت کنیم که در زیر می آوریم:

• عرض سینی کابل از جنس آلیاژ گالوانیزه که به سانتی متر یا میلی متر است

• ارتفاع سینی کابل نیز که به سانتی متر یا میلی متر است.

• برای طول سینی کابل که از واحد متر استفاده می شود.

• توجه به ضخامت سینی کابل

• توجه به ضخامت ورق دیوایدر سینی

• توجه به نوع و مدل پانچ دار بودن یا بدون پانچ آن.

• توجه به نوع آلیاژ گالوانیزه که سرد است یا گرم.

انواع سینی کابل

سینی های مورد استفاده برای برق کشی های روکار در محیط های صنعتی و مسکونی را می توان بر اساس فاکتورهای مختلفی دسته بندی نمود. به عنوان مثال این تجهیزات بر اساس جنس و متریال به کار رفته برای ساخت آنها در گروه های زیر دسته بندی خواهند شد:

سینی کابل گالوانیزه

این گروه از سینی کابل دارای بدنه فلزی فولاد ضد زنگ یا استیل و همچنین آلومینیوم می باشد که در برابر خوردگی و همچنین وزن سنگین گروه کابل ها مقاومت بالایی دارند. این موضوع بر روی قیمت این مدل هم تاثیر بسزایی دارد. به منظور افزایش مقاومت سینی های فلزی روکش گالوانیزه بر روی آنها اعمال میشود که با توجه به نحوه اجرای گالوانیزه کردن در دو دسته قرار میگیرند:

سینی کابل گالوانیزه سرد

سینی های فلزی تولید شده در حمام نمک روی غوطه ور میشوند و یک لایه از روی در آنها ایجاد میشود که منجر به افزایش مقاومت در برابر خوردگی و زنگ زدگی خواهد شد. نکته بسیار مهم اینکه، سینی گالوانیزه سرد نسبت به نوع گرم مقاومت کمتری در برابر خراشیدگی دارند.

سینی گالوانیزه گرم

مقاوم ترین نوع سینی ها دارای روکش گالوانیزه گرم می باشند که در حمام فلز روی مذاب در درجه حرارت بسیار بالا غوطه می شوند. ضخامت روکش گالوانیزه گرم نسبت به سرد بیشتر بوده و به همین دلیل می توان بدون نگرانی بابت ایجاد خراش بر روی سطح از آنها در محیط های باز استفاده نمود.