سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مهم ترین نکاتی که برای خرید کابل آلومینیوم باید بدانید!

آلومینیوم (Al) یکی از رایج‌ترین عناصر فلزی است. پس از عناصر اکسیژن و سیلیکن سومین عنصر فراوان موجود روی کره زمین می‌باشد. همچنین حدود 8 درصد از وزن پوسته زمین را نیز تشکیل می‌دهد. کابل آلومینیوم سال‌هاست که در صنعت برق و سیم و کابل مورد استفاده قرار می‌گیرد. کابل‌های آلومینیومی مانند کابل‌های مسی انعطاف‌پذیر نیستند، بنابراین بیشتر به صورت جامد و رشته‌ای هستند. رایج‌ترین نوع کابل برق آلومینیومی، کابل آلومینیومی رشته‌ای است. این کابل شامل چندین رشته از سیم‌هایی با قطر کوچک است که به یکدیگر تابیده شده‌اند و انعطاف‌پذیری بیشتری نسبت به کابل‌های آلومینیومی هسته جامد دارند.

کابل‌های آلومینیومی رشته‌ای اغلب با روکش PVC یا لاستیکی عایق‌بندی می‌شوند تا از آسیب آب و خوردگی محافظت کنند. آن‌ها همچنین می‌توانند قلع شوند. یک لایه نازک از پوشش قلع روی سطح خود دارند که رسانایی آن‌ها را بهبود می‌بخشد و طول عمر آن‌ها را بیشتر می‌کند. کابل برق آلومینیومی به دلیل سبک وزن بودن و توانایی مقاومت در برابر جریان‌های ولتاژ بالا بدون شکستن در طول زمان، بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. کابل‌های آلومینیومی برای سیم کشی برق و در شبکه‌های انتقال و توزیع شبکه‌های شهری کاربرد دارند. همچنین برای سیم کشی در چندین صنعت از جمله ساخت و ساز ساختمان، سیم تلفن، هواپیماسازی و غیره استفاده می‌شوند.

طبق استانداردهای بین المللی، کابل آلومینیومی را می‌توان برای سیم‌هایی با اندازه‌های 10 میلی‌متر مربع و بالاتر با عایق‌های مختلف مانند PVC، XLPE و غیره استفاده کرد. کابل‌های آلومینیومی همچنین برای سارقان ضایعات، فلز جذابی نیستند. رسانایی کابل آلومینیومی کمتر از هادی‌های مسی است، بنابراین باید در طول‌های توصیه شده دقت نمایید، زیرا افت ولتاژ کمی بیشتر از کابل‌های مسی است. در حین استفاده از کابل‌های آلومینیومی در داخل پانل‌ها و کانال‌های سیم کشی باید از انحناها یا گوشه‌های باریک خودداری شود، گوشه‌های کانال سیم کشی باید تا حد امکان گسترده باشد.

خرید کابل آلومینیوم

به هنگام خرید کابل آلومینیومی بایستی به نوع کاربری کابل توجه داشت و متناسب با نوع کاربرد مورد نظر؛ اقدام به خرید کابل آلومینیوم کرد. از آن‌جایی که کابل‌های آلومینیومی در انواع و اقسام مختلفی تولید می‌شوند؛ قیمت‌های این کابل‌ها هم بستگی به نوع و هدف استفاده از کابل مصرفی دارد. انواع کابل‌های آلومینیومی که به هنگام خرید با آن‌ها مواجه می‌شوید:

 

1- کابل آلومینیوم زمینی: این کابل‌ها برای موارد کابل‌کشی زیر زمین هستند و در واقع در زیر زمین دفن می‌شوند و دارای انواع 2 رشته، 3 رشته و 4 رشته هستند؛ ولتاژ نامی در این مدل کابل‌ها 1-0.6 ولت است.

 

2- کابل آلومینیوم زره دار: از این مدل کابل‌ها هم در زیر زمین استفاده می‌شود و یک لایه زره اضافی‌تر برای افزایش مقاومت در برابر صدمات مکانیکی دارند؛ جنس این زره اغلب از فولاد گالوانیزه یا مفتول‌های آلومینیومی است.

 

3- کابل آلومینیوم فشار قوی: کابل‌های هستند با قابلیت تحمل ولتاژ بیش از 30 کیلو ولت که در برابر آتش سوزی بسیار مقاوم هستند و دارای انواع مختلفی مثل کابل‌های قدرت روغنی، قدرت گازی، کواکس و غیره هستند. از این کابل‌ها در شبکه توزیع مرکزی برق استفاده می‌شود.

 

4- کابل آلومینیوم خودنگهدار: برای افزایش ایمنی شبکه برقی؛ این مدل کابل‌ها بسیار مناسب هستند و موارد استفاده از آن‌ها در مواقعی است که استفاده از هادی لخت می‌تواند منجر به بروز حادثه گردد و در انواع 4 رشته، 5 رشته و 6 رشته ساخته می‌شوند.

 

5- کابل آلومینیوم هوایی: این نوع کابل‌ها در انواع مختلفی مثل کابل‌های هوایی AAAC (مناسب ولتاژهای متوسط و بالا) و کابل‌های هوایی ACSR (مناسب ولتاژهای بالا) در بازار عرضه می‌شوند.

 

بنابراین بسته به اینکه هدف شما از خرید کابل آلومینیوم چه نوع استفاده‌ایی باشد، قیمت‌های کابل‌ها هم متفاوت خواهد بود.

کاربرد کابل آلومینیوم

از کابل‌های آلومینیومی در کارهای برقی هم استفاده می‌شود. کابل‌های آلومینیومی دارای انواع مختلفی هستند. کابل آلومینیوم به چند دسته تقسیم می‌شوند. از کابل‌های آلومینیومی زمینی در پروژه‌های برق‌رسانی و توزیع نیرو با ولتاژ بسیار ضعیف استفاده می‌شود. ولتاژ کابل‌های آلومینیومی زمینی بین 0.6 الی 1 ولت می‌باشد. کابل‌های آلومینیومی هوایی در تیرهای برق و دکل‌های برقی بسیار پرکاربرد هستند. کاربرد کابل‌ آلومینیومی هوایی به سه دسته تقسیم می‌شوند:

 

1. کابل هوایی AAC که برای ولتاژ کم و متوسط استفاده می‌شود.

 

2. کابل هوایی AAAC که برای ولتاژ‌های متوسط و تقریبا بالا قابل استفاده می‌باشند.

 

3. کابل هوایی ACSR که این کابل برای ولتاژ‌های بسیار قوی استفاده می‌شوند. از این نوع کابل‌ آلومینیومی خود نگهدار برای برق‌های سه فاز و تک فاز نیز استفاده می‌شود.

 

کابل آلومینیوم فشار قوی برای انتقال جریان برق در سیستم‌هایی که ولتاژ انتقالی‌شان بیشتر از 30 کیلو وات است استفاده می‌شود. از جمله در نیروگاه‌های برق این کابل بسیار پر کاربرد است. کابل‌های آلومینیومی 4*16 که دارای 4 رشته هستند برای انتقال برق فشار ضعیف با کابل سه فاز قابل استفاده می‌باشند. همچنین از کابل آلومینیوم 4*16 برای انتقال برق در مسیر‌های کوتاه استفاده می‌شود.