سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پرفروش ترین مدل های تابلو برق صنعتی

تابلو برق صنعتی فضایی است که تجهیزات برقی در آن نصب می‌شود. این تابلو برق لزوماً فلزی نیست و جنس غیرفلزی آن هم وجود دارد. همان طور که گفته شد درون تابلو برق تجهیزات مختلفی وجود دارد که این تجهیزات با توجه به هدفی که تابلو برق برای آن طراحی شده است، متفاوت هستند. به بیان بهتر هر یک از تجهیزات استفاده شده درون تابلو برق نقش و کارکرد خاصی دارند که به همان منظور در تابلوبرق استفاده می‌شوند.

تابلو برق‌ها فضاهای بسته‌ای هستند و این به سبب جلوگیری از بروز خطرهای احتمالی است. تابلو برق از نظر ولتاژ به سه دسته تقسیم می‌شود. انواع تابلو برق از نظر ولتاژ عبارت‌اند از: تابلو برق فشار ضعیف، تابلو برق فشار متوسط و تابلو برق فشار قوی. علاوه بر تقسیم بندی تابلوبرق بر اساس ولتاژ، تابلو برق صنعتی بر اساس ساختمان بندی نیز تقسیم می‌شود.

انواع تابلو برق صنعتی

در خصوص انواع تابلو برق صنعتی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

تابلو های Metal Enclosed

 این دسته از تابلوهای برق صنعتی محفظه‌های فلزی دربسته‌ای هستند که در آنها تجهیزات الکتریکی زیادی وجود دارد. تجهیزات الکتریکی موجود در این نوع تابلو برق عبارت‌اند از: کلیدها، ترانس‌های جریان، ولتاژ، شینه‌ها، لوازم اندازه‌گیری و … همه این تجهیزات داخل تابلو برق نصب می‌شوند. تابلوبرق Metal Enclosed به دو دسته تقسیم می‌شوند که در ادامه به بیان آنها می‌پردازیم.

تابلو های Metal Clad

 این نوع تابلوهای برق به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در فضای داخلی آنها محفظه‌ها از هم جدا هستند. جداسازی محفظه‌ها یک مزیت دارد و آن این است که اگر در یکی از محفظه‌ها خطایی رخ دهد، در همان محفظه باقی می‌ماند و خطای آن به محفظه دیگر منتقل نمی‌شود. این برای تابلو برق بسیار قابل اهمیت است زیرا از این طریق در صورت بروز حادثه محفظه‌های دیگر از آسیب حفظ می‌شوند.

انواع تابلو برق بر اساس ولتاژ

تابلو برق صنعتی بر اساس ولتاژ به سه دسته تقسیم می‌شوند‌. تابلو برق فشار ضعیف، تابلو برق فشار متوسط و تابلو برق فشار قوی که در ادامه به توضیح هرکدام آنها می‌پردازیم.

 

تابلوبرق فشار ضعیف: ولتاژ تابلو برق فشار ضعیف کمتر از 1000 ولت است. تابلو برق فشار ضعیف متشکل از تجهیزات قطع و وصل فشار ضعیف به همراه تجهیزات کنترلی، اندازه‌گیری، حفاظتی، تنظیم کننده و … است. تابلو برق فشار ضعیف در دو نوع تابلو ایستاده ثابت و تابلو ایستاده کشویی ساخته می‌شود.

تابلوبرق فشار متوسط: این دسته از تابلو برق‌ها ولتاژی بین 1000 تا 36000 ولت دارندبدنه، کلید، کنتاکتور فشار متوسط، رله، باسبار، لوازم اندازه‌گیری، تجهیزات کنترلی از جمله قطعات تشکیل دهنده تابلو برق فشار متوسط هستند. تابلو برق فشار متوسط هم در دو نوع تابلو فشار متوسط ثابت و تابلو فشار متوسط کشویی ساخته می‌شود.

تابلوبرق فشار قوی: تابلوبرق فشار قوی به تابلو برق‌هایی گفته می‌شود که ولتاژ آنها بین 36000 تا 40000 ولت است.

تجهیزات به کار رفته شده درون تابلو برق فشار قوی حتماً باید تجهیزات استاندارد و با کیفیتی باشد تا از بروز هرگونه حادثه احتمالی جلوگیری شود. به منظور کاهش دما و خنک کردن تابلو برق فشار قوی در آنها از گاز SF6 استفاده می‌شود. مطالعه مقاله “تابلو برق پمپ اتش نشانی” را توصیه می کنیم.

 

حالا که با انواع تابلو برق‌های صنعتی و نحوه عملکرد آنها آشنا شدید، نوبت به آن رسیده است تا به بررسی و معرفی تجهیزات تابلو برق صنعتی بپردازیم. همان طور که می‌دانید تجهیزات موجود در تابلوهای برق می‌توانند عملکرد فوق‌العاده‌ای را برای شما به ارمغان بیاورند؛ بنابراین شناخت کامل و دقیق تجهیزات برق صنعتی و همچنین اطلاع و آگاهی از کاربرد هر کدام از قطعات داخل تابلو برق به شما کمک نماید تا بتوانید در شرایط خاص و حساس تصمیم گیری مناسبی را با توجه به تجهیزات به کار رفته انجام دهید یا در صورتی که مشکل و ایرادی به وجود آمد، بتوانید مهم‌ترین قطعه را بررسی و ارزیابی کنید تا مشکل نهایی بر طرف شود.