سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تجهیزات و لوازم ضروری صاعقه گیر

هر ساله حدود 20 نفر در سراسر جهان بر اثر رعد و برق کشته می‌شوند و یا از انواع علائم طولانی مدت رنج می‌برند؛ از جمله از دست دادن حافظه، سرگیجه، ضعف، بی‌حسی و دیگر بیماری‌های تغییر دهنده زندگی که معمولاً زندگی را سخت می‌کنند. اعتصابات می‌تواند باعث ایست قلبی و سوختگی شدید شود و ناگفته نماند که اما از هر 10 نفر 9 نفر زنده می‌مانند. باتوجه به آن چه که گفته شد لازم است که از تجهیزات و لوازم برقی و افراد در برابر صاعقه محافطت شود؛ اساساً با استفاده از صاعقه گیر در حفاظت از وسایل برقی، جان افراد و حتی تأسیسات شبکه قدمی بلند برداشته می‌شود.

صاعقه می‌تواند حتی به تجهیزات نزدیک خانه هم اصابت کند، برای مثال به زمین و یا به درخت برخورد می‌کند و به صورت ناگهانی افزایش ولتاژ را به دنبال خواهد داشت. برای این که وسایل برقی و تجهیزات موجود در شبکه عملکرد مناسبی داشته باشند، لازم است که از صاعقه گیر یا همان سرج استرج استفاده شود.

در تعریف صاعقه گیرها لازم است بگوییم وسیله‌ای کاربردی است که در هنگام برخورد صاعقه از مدار محافظت می‌کند و معمولاً  از آن در جهت حفاظت از سیستم‌های قدرت توسط انتقال اضافه ولتاژ ناگهانی به طرف زمین، استفاده می‌کنند؛ البته ناگفته نماند که با استفاده از کابل زمین و یا ارتینگ هم می‌توان سیستم‌های قدرت را در برابر برخورد مستقیم صاعقه محافظت کرد. اصولاً این دستگاه را در مکان‌های مخصوصی نصب می‌کنند؛ برای مثال روی دکل‌های انتقال، روی برج‌ها، روی ساختمان را نام برد که در نهایت یک مسیر ایمن برای تخلیه جریان و ولتاژ ایجاد می‌شود. اساساً سرج استرها معمولاً در انواع مختلفی ساخته می‌شوند که هرکدام از آن‌ها مشخصات فنی منحصر به خود را دارند و قابلیت‌های متفاوتی هم از خود ارائه می‌دهند.

خرید صاعقه گیر

اساساً استفاده از صاعقه گیرها روز به روز در حال افزایش است؛ چراکه درصورت برخورد صاعقه با ساختمان از حوادث و مشکلات و حتی خسارت‌های زیادی جلوگیری می‌کند. زمانی که صاعقه با ساختمان برخورد می‌کند، این وسیله می‌تواند که اضافه بار را به راحتی به زمین منتقل کند و جلوی خسارت‌های زیادی را بگیرد، اما ممکن است که از خود بپرسید که چه مدل صاعقه گیری را تهیه کنیم بهتر است؟ چه برند باشد و یا این محصول را با قیمتی ارزان تهیه کنیم و یا گران؟ از آن جایی که وجود سرج استر برای تمام ساختمان‌ها حائز اهمیت است پیشنهاد می‌کنیم که برندهای برتر را تهیه کنید؛ چراکه کیفیت ساخت بالاتری دارند و بهترین عملکرد را ارائه می‌دهند.

 

اصولاً قیمت نشان دهنده کیفیت یک محصول نخواهد بود، اما طبیعی است که به هر اندازه‌ای که کیفیت بالاتر باشد قیمت محصول هم بیشتر است؛ بنابراین اگر ایمنی ساکنین ساختمان و تجهیزات برای شما مهم است بهترین راه حل این است که بهترین نوع سرج استر را تهیه کنید. توجه کنید که احتمال دارد صاعقه گیرهای ارزان عملکرد مناسبی از خودشان ارائه ندهند برای مثال اگر سیم‌ها به درستی به صفحه سرج استر جوش داده نشود، احتمال انفجار و آتش سوزی بالا خواهد بود؛ به همین دلیل توصیه می‌کنیم برای حفظ ایمنی و جلوگیری از خسارت‌های گزاف، همیشه به دنبال بهترین کیفیت و بهترین برند باشید؛ چرا که در هنگام ساخت این محصولات استانداردهای ملی و بین المللی به خوبی رعایت می‌شود.

 

برای خرید انواع صاعقه گیرهای استاندارد می‌توانید به فروشگاه اینترنتی خاورمس مراجعه کنید و آن‌ها را با کیفیتی عالی و قیمتی مناسب تهیه و خریداری کنید. این فروشگاه برای تمام محصولات خود ضمانت نامه در نظر گرفته است؛ چرا که از کیفیت آن‌ها اطمینان دارد و با اطمینان خاطر آن‌ها را تهیه کنید.

تجهیزات و لوازم صاعقه گیر

برای اجراء و راه‌اندازی یک سیستم صاعقه‌ گیر بایستی از تجهیزات مناسب و مخصوصی استفاده شود. از جمله تجهیزات صاعقه گیر می‌توان موارد زیر را نام برد:

 

?? آنتن صاعقه‌گیر یا صاعقه‌گیر: به خود دستگاه صاعقه گیر می‌گویند که باتوجه به پارامترهای مختلفی همچون سطح حفاظت، شعاع حفاظتی درخواستی، برند یا شرکت سازنده بر اساس نیاز مشتری تهیه و خریداری می‌شود.

 

?? تستر دستگاه: برای اطمینان از عملکرد درست دستگاه از تستر استفاده می‌کنند. توجه کنید که وجود تستر لازم و ضروری نیست و کاملاً اختیاری است.

 

?? چراغ هشدار دهنده: بسیاری از ساختمان‌ها بلند و دارای ارتفاع هستند می‌توان از آن‌ها در یک متری دستگاه از چراغ هشدار دهنده چشمک زن استفاده کرد.

 

?? سیستم ارت: هر صاعقه‌گیر بر اساس استاندارد NFC17-102 به یک یا دو الکترود زمین احتیاج دارد که پس از اجراء و حاصل شدن مقاومت زیر 10 اهم بایستی به شبکه ارتینگ تمام مجموعه وصل شد.

 

?? هادی نزولی یا کابل دستگاه: به‌منظور متصل کردن دستگاه به الکترود زمین و سپس هدایت کردن جریان ناشی از برخورد صاعقه لازم است است از کابل یا هادی نزولی استفاده شود. این هادی استفاده شده بایستی از آلومینیوم، مقاطع بدون روکش مسی، استنلس استیل و غیره باشد.

 

?? نقطه تست دستگاه: یک نقطه که در نزدیکی سطح زمین است و هادی نزولی به آن وارد می‌شود. این نقطه محل نصب یک مجموعه ارت سوئیچ است که زمان تست سیستم و الکترود منجر به جدایی هادی نزولی از الکترود می‌شود.

 

?? شمارنده یا کانتر: برای شمارش تعداد ضربات صاعقه وارد شده به دستگاه نصب می‌شود. در مسیر هادی نزولی می‌توان این شمارنده را نصب کرد.

 

?? پایه نصب 5 متری: بهترین شعاع حفاظتی روی این پایه نصب می‌شود که با کاهش ارتفاع شعاع حفاظتی دستگاه هم افت می‌کند.

 

?? تکیه‌گاه نصب صاعقه گیر: در بام ساختمان به عنوان نگهدارنده پایه نصب می‌شود. ‌